Pierwsze warszawskie taksówki pojawiły się na ulicach stolicy już w 1903 roku. Przejazd nimi zarezerwowany był dla osób o odpowiedniej zasobności portfela. Samochód w tamtych czasach był dobrem luksusowym, przejazd taksówką nie był usługa dla ludu. Teraz widok pojazdów z wielkim kogutem TAXI na dachu jest powszechny a przejazd taksówką dla wielu osób to chleb codzienny.
Wojna i po wojnie
Lata powojenne to dziki rynek. Każdy, kto miał pojazd do dyspozycji, legalnie lub najczęściej nielegalnie, świadczył usługi przewozowe. Dopiero w 1951 roku powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe – państwowa firma, która uregulowała przewozy pasażerów, uzupełniając miejską komunikację. To z tamtych lat w filmach pojawiają się sceny, kiedy taksówkarz decydował gdzie jedzie, a pasażer mógł się ewentualnie dostosować.
Taksówki współcześnie
Szacowana liczba taksówek na ulicach Warszawy to, według różnych źródeł, do 11000 do 20000. Taksówki w Warszawie obsługują ruch pasażerski, przewożą towary, zapewniają także szereg usług dodatkowych.
Przewożenie pasażerów i towarów to jedno z najważniejszych pól działalności taksówek. Ale taksówkarze zajmują się także przewożeniem i dostarczaniem paczek, zrobieniem zakupów, uruchomieniem pojazdów, w których nie działa akumulator, a także odprowadzą samochód pod dom.
Klienci mogą do woli przebierać w rodzajach pojazdów, które firmy taksówkarskie w Warszawie mają do dyspozycji. Zamówić można combi, busa, minivana, a nawet prestiżowe pojazdy premium.
Internet wkroczył na rynek taksówek
Taksówki w Warszawie mają swoje wyznaczone miejsca postojowe. Rzadko kto jednak specjalnie udaje się na postój taxi, kiedy jest mu potrzeby transport. Klient zamawia najczęściej taksówkę na telefon, a ta podjeżdża w umówione miejsce. Do dyspozycji są także aplikacje mobilne i strony internetowe. Centra dyspozycyjne korporacji taksówkowych mogą wysłać najbliższą taksówkę swojej firmy, by czas oczekiwania na nią był jak najkrótszy.
Wszystko dla zadowolenia klienta
Korzyścią dla pasażera jest także duża konkurencja na tym rynku. Wymusza to na firmach nie tylko odpowiedniej klasy pojazdy i uprzejmą obsługę, ale także obniżanie cen za przejazd. W Warszawie ani jedna z korporacji, nie przewozi pasażerów za maksymalną stawkę 3 zł w I strefie w godzinach dziennych za kilometr, ustaloną przez miasto. Ceny zaczynają się od 1, 20 zł za taką usługę.
Artykuł powstał dzięki https://eletaxi.pl/